D-vitamin og hvorfor vi kalder det for solskinsvitaminet

Har du tænkt over, hvorfor der er så meget fokus på, at vi skal have D-vitamin? Vi kan få D-vitamin fra mange kilder, men solen er den største kilde til vitamin D. For når de varme stråler rammer vores hud, omdanner kroppen dem til D3-vitamin. Her i Norden skinner solen ikke lige meget hele året, og det kan derfor være en god idé at have fokus på at få en kost, der indeholder D-vitamin samt at supplere med et dagligt kosttilskud, der indeholder D-vitamin.

Hvad er D-vitamin godt for?

D-vitamin hjælper med at understøtte mineralbalancen i kroppen blandt andet fordi:

  • D-vitamin bidrager til en normal absorption og udnyttelse af mineralerne calcium og fosfor
  • D-vitamin bidrager til normale niveauer af calcium i blodet
  • D-vitamin bidrager til at vedligeholde normale knogler og tænder
  • D-vitamin bidrager til at vedligeholde en normal muskelfunktion
  • D-vitamin bidrager til immunsystemets normale funktion
  • D-vitamin er nødvendigt for en normal vækst og knogleudvikling hos børn
  • D-vitamin bidrager til immunforsvarets normale udvikling hos børn

Kilder til D-vitamin

Størstedelen af vitamin D får vi fra solens UVB-stråler, når de rammer vores hud, hvorefter kroppen omdanner strålerne til D3-vitamin. Derudover kan vi også få D-vitamin gennem bestemte fødevarer. For eksempel er fede fisk som sardiner, sild, laks og makrel gode kilder til vitamin D, men også æg, fedtstoffer og kød om end, der er lidt mindre D-vitamin at finde her.

LongoVital D-vitamin

I rigtig mange kosttilskud udvindes D-vitamin fra fåreuld, som har et højt niveau af D-vitamin. LongoVital D-vitamin er vegansk, fordi kilden til D-vitamin heri er alger. Det gør produktet velegnet til dig, der gerne vil undgå animalske produkter i din kost og kosttilskud.

Hvor meget D-vitamin skal man have dagligt?

I Danmark danner vi i vinterhalvåret ikke D-vitamin grundet de få solskinstimer og det faktum, at vi opholder os mere inden døre. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen også, at man tager et dagligt D-vitamin tilskud på 5-10 µg (mikrogram) fra oktober til april. Dette omfatter børn over 4 år og voksne. Er du gravid eller ammer, eller ikke får dagligt sollys fordi du enten opholder dig mest inden døre eller går meget tildækket klædt, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man tager et dagligt tilskud D-vitamin på 10 µg hele året. Dette gælder også for børn i alderen 0-4 år (D-dråber) samt børn og voksne med mørk hud. Personer over 70 år og personer i øget risiko for knogleskørhed uanset alder anbefales at tage et dagligt tilskud på 20 µg D-vitamin kombineret med 800-1000 mg calcium hele året.

D-vitaminmangel

En undersøgelse viser, at knapt hver 5. dansker, der ikke tager vitamintilskud, mangler D-vitamin i foråret. Myndighedernes anbefalinger om D-vitamintilskud er derfor udarbejdet med det formål at forbedre knoglesundheden for denne gruppe. 

 

Find LongoVital D-vitamin her

Læs hele artiklen